Anmeldelser af forfatter Susanne Meelbye bøger på Forrlaget Meelbye

Boganmeldelser

Anmeldelser af forfatter Susanne Meelbye og bøger på Forlaget Meelbye

Anmeldelse: “Pigen uden iris”

Tina R på SAXO

Pigen-uden-iris

En interessant og livsbekræftende fortælling om en pige, som er født med den sjældne sygdom – Aniridi. Bogen er fangende, da der er en god flydende overgang mellem faglig viden omkring den sjældne sygdom og Susannes liv med sygdommen fra barnsben og frem mod voksenlivet. Fortællingen bekræfter læseren i, at intet er umuligt, for den der har viljen. Den kan desuden anbefales som informativ læsning til pårørende af sygdommen eller nysgerrige, læseglade sjæle. Fire store stjerner herfra.

Anmeldelse: “Mordet på Moster & Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej”

mordet-paa-moster-og-dobbelt-mordet-paa-peterbangsvej-1-592x631

Nordvestnyt, en del af Sjællandske Medier

Flot værk. Det virker desuden ganske stærkt, at Susanne Meelbye i sin bog har fået to fagfolk – vicepolitikommissær Kim W. Vammen fra Frederiksberg og tidligere drabschef Ove Dahl fra Københavns Politi – til at give deres tolkning af hændelsesforløbet.

Læs artiklen i Nordvestnyt

Mordet på Moster & Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej

Simon Bang, Facebook

Kære Susanne Meelbye, vil takke dig for din bog “Mordet på moster” – sikke en bedrift du har udført! Gribende, voldsom og meget spændende. Man bliver fuldstændig suget ind i beretningen (har hørt den som lydbog). Er dybt imponeret over, hvad du har fundet ud af. Jeg kender ikke sagen om dobbeltmordet i detaljer andet end som alm. viden, men alt det, du lægger frem, lyder utrolig plausibelt. Jeg håber, din forskning og din bog kan bidrage til en opklaring om de tre mord, hvis du da ikke allerede har fundet den.

Robert Wahlström, Malmö – ett historiskt perspektiv, på Facebook

“Mordet på Moster” är en oerhört spännande utredning i bokform som Susanne Meelbye har skrivet om ond bråd död och mord som aldrig blev ordentligt utrett på sin tid.I boken får vi en viss kontakt med August Schmitz (sonen) som vi väl känner igen från Malmö yllefabrik (MYA) och sedermera Mab & Mya. (bild2). Manufakturaktiebolaget (MAB) och Malmö Yllefabriks Aktiebolag (MYA) var en sammanslagning av två av Malmös största textilföretag vid mitten av 1900-talet,.
År 1899 lämnade man sina gamla slitna fabrikslokaler på St. Nygatan i centrala Malmö och flyttade in i en helt ny fabriksanläggning vid Trelleborgsvägen (nuvarande Moblia).

I boken berättar Susanne om hur August Schmitz Jr. figurerar i utredningen kring mordet på hennes moster i Köpenhamn. Kring 1942 försvinner Schmitz från Malmö och deras sist kända adresser var på Malmborgsgatan 7 och Limhamnsvägen 32 (bild 3-4).
Susannes bok är oerhört välskriven och skulle utan tvekan kunna utgöra ett underlag till en spännande film eller TV-serie enligt mitt förmenande. Tack Susanne Meelbye för att du förärade mig din bok..
Till Er andra så kan vi konstatera att Malmös textilindustri är ett stort och spännande kapitel med en historia långt tillbaka i historien.

Læs hele anmeldelsen:  “Ett historiskt perspektiv” på Facebook

Blogger Bjørg Pipaluk Skovsende

Hvis det ikke var, fordi jeg vidste, at dette var en virkelig sag, så havde jeg troet, det var en virkelig velskrevet krimi. Hold da op. Jeg blev helt opslugt af bogen og kunne slet ikke lægge den fra mig. Jeg fløj igennem det lette sprog, som virkede så levende, at jeg føler, at jeg kom tilbage i tiden for en stund. Det er en seriøs, men super god bog, der er værd at læse, både for folk med interesse i disse to mordsager, men også dem, som bare elsker en god krimisag. Det er sådan en bog, som jeg tror vil sidde i mig længe efter, den er blevet lukket.

Opbygningen af bogen er overkuelig og først følges den ene sag og så den anden. Det er super nemt at overskue. Billederne er et fint prik over i’et og gør det hele meget mere virkeligt og helt. Teksten kan sagtens læses uden at se på billederne. Jeg hørte noget af den på lydbog, og derfor så jeg ikke billederne alle steder. Jeg kan mærke, at det her ikke bare var en krimisag, men en personlig mission for forfatteren. Hun har været yderst grundig, og hendes konklusioner er ikke bare taget ud af det blå, men veldokumenterede. Hele bogen er veldokumenteret. Smukt arbejde.

Læs hele anmeldelsen af Bjørg Pipaluk Skovsende

Anmeldelse: “Mistænkelige Dødsfald”

mistaenkelige-doedsfald

Blogger Bjørg Pipaluk Skovsende

MEN hun skriver faktisk meget levende, let og lækkert. I sagen om hendes moster, var jeg helt med inde i sagen, følte med personerne, dannede mine egne meninger og blev virkelig sur på politiet for deres manglende detaljerede sans.

Læs hele anmeldelsen: Bjørg Pipaluk Skovsende

Frandzen

Jeg brugte en del af juleferien på at læse journalist Susanne Meelbyes krimi-dokumentar om “Mordet på Moster – og dobbeltmordet på Peter Bangs Vej” – som helt bogstaveligt er historien om det formodede mord på hendes moster Else Langkjær i 1946 og den mulige kobling til dobbeltmordet på ægteparret Jacobsen i 1948. Historien har et fint potentiale.

Det er beundringsværdigt, at Susanne Meelbye har brugt så meget tid og energi på at undersøge forholdene omkring mosterens mistænkelige dødsfald. Det virker decideret mærkværdigt, at politiet afskrev sagen som selvmord – for politiets egne dokumenter ser egentlig ikke ud til at understøtte teorien.

Læs hele anmeldelsen af  Frandzen

Historie-Online

Endnu én føjer sig nu til rækken – nemlig Susanne Meelbyes undersøgelse af mordet på Else Langkjær den 24. september 1946 på Bentzonsvej 44. Else var hendes mors søster, og sagen var i mange år et traume i familien, fordi den var så uforståelig, og fordi den var henlagt som selvmord, skønt der var alle mulige spor, der pegede i en anden retning. Susanne Meelbye satte sig derfor for at undersøge alle mulige vinkler i mordet på Else Langkjær – politirapporter, afhøringer, samtidens aviser osv. osv. Det er et imponerede stykke arbejde, der er udført for at forsøge at grave oplysninger frem. Hele 42 kasser arkivmateriale er gennemgået!

Og det lykkes da også Susanne Meelbye at vise med al mulig tydelighed, at der ikke var tale om selvmord – sporene viste simpelthen noget andet – men at Else blevet tævet ihjel af en eller anden. Da politiet endelig kom til stede i lejligheden, levede Else stadig – men hårdt kvæstet af mange slag – og hvis politiet havde reageret på de første meldinger om, at der foregik noget slemt i Elses lejlighed, havde Else sandsynligvis også overlevet og selv kunnet fortælle, hvem gerningsmanden var. Og dog: Hvis det er rigtigt, at det var hendes kæreste Poul Gantzler, der var gerningsmanden, så havde hun måske ikke sagt noget – for hun lå i den grad under for dette drog af en mand, der ikke blot brugte alle de penge, hun kunne slæbe sammen som syerske, men også havde flere elskerinder rundt i byen – der i øvrigt meget passende kunne give ham et alibi for mordaftenen og –natten. Når man har læst de detaljerede redegørelser for Pouls gøren og laden både før, under og efter de dramatiske begivenheder på Bentzonsvej, føler man sig ret overbevist om, at han havde mere med sagen at gøre, end han ville være ved. Han var muligvis morderen – eller havde bestilt en anden til at udføre mordet – men vi får jo aldrig at vide, om teorien holder stik. Og motivet til drabet er det måske heller ikke så let at få øje på, ligesom det er mystisk, at Else blev mishandlet i flere timer. Hvis hun skulle dræbes, så kunne det jo være udført ret hurtigt.

Læs hele anmeldelsen: Historie-Online

Andre anmeldelser:

Fritidsmagasinet: Århundredets mordgåde